Zet in op plant-based, het nieuwe veggie

DELEN

De toekomst is aan de flexitariërs

2021 zal de geschiedenisboeken ingaan als het jaar waarin plantaardige voeding definitief ingang vond bij het grote publiek. Plant-based producten worden niet langer alleen door vegetariërs gekocht, maar ook door consumenten die zich profileren als flexitariër.

plant-based-snick

Je kan het ook bestempelen als de eiwittransitie: consumenten halen hun eiwitten steeds minder uit dierlijke producten en vaker uit plantaardige producten. Hoog tijd dus om in te spelen op de exponentieel groeiende vraag van consumenten naar eiwitvervangers en andere plant-based producten.

“Vegetariërs en veganisten laten zich vooral leiden door morele motieven, flexitariërs meer door gezondheidsmotieven.”

 

Waarom eet de consument plantaardig?

Vegetariërs en veganisten eten bewust minder (of geen) vlees wegens morele motieven. Flexitariërs laten zich vooral leiden door gezondheidsmotieven. De documentaire The Game Changers, waarin beroemde atleten zoals Lewis Hamilton en Novak Djokovic de voordelen van plantaardig eten benadrukken, heeft de opgang van plant-based producten alleen maar versterkt.download

3 tips om mee te surfen op deze trend

  1. Zie plantaardige producten niet per se als vervanger van vlees en stel ze voor als volwaardige producten met hun eigen kwaliteiten.
  2. Focus op de twee belangrijkste drijfveren van de consument: gezondheid en een gevarieerd eetpatroon. Breng een positief verhaal.
  3. Voer onderzoek naar alternatieve eiwitbronnen zoals erwten, tarwe en rijst om kwalitatieve, betrouwbare producten af te leveren.